Etiketter

, ,

Manuell kedjesåg är en direktöversättning från engelskan. Jag kom inte på något bättre namn.

Jag köpte för en tid sedan en så kallad manuell kedjesåg. Den liknar dom betydligt vanligare och enklare trådsågarna som man hittar på en del ställen.

Jag har använt några olika trådsågar. Tvärr har jag aldrig blivit imponerad. Ska jag såga av något tjockare än en kvist behövde jag både tålamod och kondition.
Dessutom blev dom snabbt slöa och värdelösa att använda.

Men den här med en kedja, tänkte jag kunde vara värd att testa. Jag beställde den från Kina, men jag kommer faktiskt inte ihåg var.
Runt femtio kronor betalade jag om jag kommer ihåg rätt.
Det är en likadan som den här, hos AliExpress. Dock något billigare.

Kedjan är i princip en avkapad kedja till en motorsåg med två nylonremmar till handtag.

WP_20150405_13_13_38_Pro

Kedjan är ungefär 60 cm och den totala längden är bra precis en meter. Det här gör att man inte kan såga ner hur tjocka träd som helst.
Jag skulle tro att gränsen går vid ungefär 20 cm i diameter. Tjockare träd blir svåra att såga i, men jag inte testat ännu.

Trädet jag gav mig på var ca 7cm tjockt. Från att jag drog det första sågtaget tills trädet föll tog det 20 sekunder, vilket känns rätt bra.

WP_20150405_13_17_32_Pro

I jämförelse med de trådsågar jag tidigare använt är den här mycket bra. Den sågar lika snabbt som en bågsåg, dock inte lika snabbt som en motorsåg.
Helt klart ett bra verktyg att ha med sig i sin BOB.

