Etiketter

, ,

Ska man äta kan man lika väl äta nyttigt.

Här kommer en lista med bra födoval. Det handlar inte om hela maträtter men definitivt något att tänka på när man ska tillaga maten, går det att ta med något/ några av dessa?

  1. Citron
    En citron motsvarar dagsbehovet av c-vitaminer. Citron innehåller flavonoider som är antiinflammatoriska och förhindrar tillväxten av cancerceller.
  2. Broccoli
    En medelstor stjälk innehåller dagsbehovet av vitamin K. Den innehåller också dubbla dagsbehovet av c-vitamin.
  3. Mörk choklad
    Under 10 gram om dagen av mörk choklad kan minska blodtrycket hos i övrigt friska personer. Rikt på flavonoider och antioxidanter som minskar det dåliga kolesterolet till förmån för det goda kolesterolet.
  4. Sötpotatis
    En sötpotatis innehåller mer än sju gånger dagsbehovet av vitamin A. Vitamin A är bra för immunförsvaret. (en sötpotatis är stor)
  5. Lax
    Lax är en bra källa för omega 3-fettsysror. Dessa reducerar risken för deppression, hjärtsjukdom och cancer.
  6. Valnötter
    Valnöten är den nötsort som innehåller mest omega 3-fettsyror.
  7. Avokado
    Avokado är mycket rik på nyttiga fetter. Innehåller halva dagsbehovet av fibrer och folat.
  8. Vitlök
    Vitlök innehåller allicin som motverkar bakterietillväxt och verkar antiinflamatoriskt. Vitlök innehåller en hög halt organiskt svavel vilket avgiftar kroppen på cellulär nivå. Den har också visat sig sänka blodtrycket och skyddar i de flesta fall mot vampyrer.
  9. Spenat
    Spenat innehåller lutein och zeaxanthin, två antioxidanter som stärker immunförsvaret. Spenat motverkar också cancerbildning.
  10. Baljväxter
    Att regelbundet äta baljväxter minskar risken för hjärsjukdomar samt minskar risken för bröstcancer.
  11. Honung
    Honung är bakteriedödande och har förmågan att förhindra infektioner. Dessutom är hållbarheten i princip oändlig om den förvaras rätt.
  12. Kokos
    Kokos sägs vara bra mot eksem och psoriasis. Kokosfett innehåller också laurinsyra som påstås stärka immunförsvaret och vara gynnsamt för tarmens bakterieflora. Även kokos har mycket lång hållbarhet.

Det här är bara ett litet urval av nyttiga livsmedel. Men istället för att vräka i sig pizza eller för all del surdegslimpa kan man faktiskt äta saker som är nyttiga för kroppen.

Det är inga prepperförberedelser att äta vettigt utan borde handla om respekt för den egna kroppen.
Att äta nyttigt och röra på sig kommer att få alla att må bättre.

Annonser