Etiketter

,

Jag hittade min packlista för fjällvandring från 2008. Jag hade varit så ordentlig att jag skrev ner vad jag skulle ha med mig inklusive vikten på varje detalj (nästan).

Den här packlistan skulle kunna bli en början till en BOB (Bug Out Bag)

Den här packlistan är för en sommarvandring vid Helags.
Men att fjällvandra på sommaren i Sverige kan bjuda på överraskningar.

30082007-P1030183

Vi fick snöstorm i augusti 2007 när vi gick jämtlandstriangeln, så det gäller att tänka till.

Det här fanns givetvis i tankarna när jag planerade för vandringen 2008. Men vi bestämde oss för att gå i juli istället.

Bilden är tagen vid blåhammaren augusti 2007.

Att packa en BOB (bug out bag) är inte lätt. Dom flesta räknar med att deras BOB behövs i 72 timmar. Det är inte dumt att använda just 72 timmar eftersom det är den tid det brukar ta innan hjälp anländer (ungefär).
Det är också den tid som MSB (bra början i Göteborg) anser att vi måste klara oss utan hjälp från omvärlden.

Men om jag ska packa en ryggsäck för att sticka iväg och kanske aldrig komma tillbaka, vad behöver jag då. Det är en stor fara att jag blir sittande med en ”bra att ha lista” som kommer att väga 100kg.

Jag har ingen sådan lista, jag är inte ens nära att färdigställa en sådan lista. Men vad jag har är erfarenhet att vara ute i skog och natur. Och jag har som sagt min packlista för fjällvandring, och det är en början.

Packlista för fjällvandring, ano 2008

Bo och Bära Vikt
Sea to summit. Packpåse 13l 90
Ryggsäcksöverdrag Osprey 121
Gåstavar Komperdell 522
Liggunderlag Thermarest, inkl lagning 773
Sovsäck WM ultralight 873
Ryggsäck Bergans helium 1100
Tält ME AR2 1480
Summa 4959
Kläder på kroppen Vikt (gram)
Byxor Fjällräven zipoff 411
Bälte Snickars 57
Underkläder 83
Keps 90
Kängor Meindl 1910
Marmot vindjacka 170
Sockar 60
T-shirt 179
Strumpor 56
Summa 3016
Kläder i ryggsäck Vikt (gram)
Fleecetröja Northface 326
Haglöfs Barrier 483
Haglöfs Fusion regnjacka 432
Halsduk Duff 37
Underkläder 83
Långkalsong Everest Merinoull 229
Mygghuva  
Sandaler Teva 667
skidhandske 99
Skjorta T&P 273
Sockar 60
Strumpor 56
T&P mössa 33
Haglöfs regnbyxa LIM 290
Summa 3068
Diverse Vikt (gram)
Anteckningsbok, penna 97
Kamera 165
Spade och påse 104
Gerber multiverktyg 280
Hudsalva 12
Hörselpropp 4 par 9
Karta 51
liquisole 34
Myggmedel 32
Nycklar 30
Packtowl 1,5 x 1m 311
Pannlampa Petzl 79
Penna med tejp och fiskelina 15
Plånbok 103
Påse med plåster, räddningsfilt etc 180
Rollon 66
Snöre ca 10m med karbinhakar 25
Solglasögon 36
Suunto kompass 31
Tandborste 17
Tandkräm, lite kvar 51
Telefon 91
Summa 1819
Köksutrustning Vikt
Bic tändare 21
Everest kök inkl brännare 499
Gastub full 349
Spork 10
Falkonrör med diskmedel 63
Mer flaska 30
Lillkåsa 49
Toarulle kompakt inkl påse och klämma 185
Vileda diskduk 33
Summa 1239

Den totala vikten blev 14,1kg. Sedan tillkommer maten förstås.

När jag klätt på mig (jag går helst påklädd) är det 11kg i ryggsäcken. Det känns som en rätt okej vikt att bära längre sträckor.
Med den här utrustningen klarar jag mig länge. Antagligen i flera månader om jag bara hittar mat och vatten.

Mat väger också en hel del. Kör jag mycket frystorkat och försöker köra på lätta varor kommer det ändå att ligga på 1-1,5 kg per dag.
Går man på en fjällvandring vet man att vikten minskar under tiden man går. Vid en krissituation kommer den också att minska, men då gäller det hela tiden att hitta ny mat.

I den här utrustningen saknas det givetvis massor av saker för att jag ska kunna betrakta den som en BOB.
Det här gör det svårt för mig. Ska jag klara mig i skogen eller i en stad? Vilken tid på året ska jag göra min BOB för? Ska jag göra den för 72 timmar eller ska jag kunna klara mig flera veckor?

På något sätt måste jag gå den gyllene medelvägen.

Det blir till att återkomma när jag har ett första förslag till en BOB.

