Etiketter

,

Givetvis måste man ha med sig utrustning för att kunna avhjälpa skador. Jag har alltid plåster i min plånbok i fall jag skulle få skavsår eller skära mig.

Om vi/ jag ska ut på några strapatser är det bra att ha med sig mer än några plåster i plånboken. Men man kommer som vanligt till det läget, vad och hur mycket?

Jag har kollat på massor av första hjälpen väskor och kuddar. Dom flesta verkar var ”okej” men ingen verkar sticka ut och vara mer komplett. Jag fastnade till slut för en kudde.

Jag köpte en första hjälpen kuddeRK700020_157
hos röda korset som verkade vettig.

Den är i lämplig storlek och har det mesta som man kan behöva.

Några saker saknas. Ficklampa känns till exempel som ett måste.

Väskan är uppdelad i ett stort antal mindre fickor med en förklaring av innehåll och användningsområde på varje ficka.

Innehållet fyller de flesta rk700020_innehåll_56
funktioner man kan önska sig från en kudde.

Dock är det ett begränsat innehåll. Det finns 1 stort förband, 1 mellanstort förband och så vidare.
Tänker man vara ute en längre tid räcker inte innehållet.

Det handlar helt enkelt om en första hjälpen kudde.

Jag gjorde en genomgång på vad jag saknade och började fylla på kudden. Dock utan att den skulle svämma över av ”bra att ha saker”.

Det jag fyllde på med var följande: IMG_5589

  • Fler plåster i varierande storlek.
  • Immodium, att få diarré när man är ute är ingen höjdare. Dessutom finns det en risk för vätskebrist.
  • Fler BurnGel. Funkar fantastiskt bra om man har bränt sig.
  • Kestine, antihistamin. Det kan vara förödande om någon drabbas av en allergisk reaktion och det inte går att hejda.
  • Alvedon, mot värk men framförallt mot feber.
  • Naproxen mot värk.
  • Diclofenac också mot värk. Även febernedsättande.
  • Jag har lagt in en liten men vass fällkniv som även har en sax inbyggd. Det är en Leatherman Style. Jag hade den liggande så den fick åka med.
  • Givetvis behövs en salva och det blev Bepanthen som faktiskt funkar till det mesta, inte bara barnrumpor.
  • En liten packe med våtservetter. Jag har alltid våtservetter i min ryggsäck, allt går att göra ren med våtservetter.
  • En flaska Jodopax ingår nu mer. Det fanns sårrengöring i kudden från början men jodopax går att använda till fler saker, bland annat för att rena vatten.
  • Nässprej, det går inte att sova i tält utan nässpej. Alltid bra att ha.
  • Ficklampa, jag hade en liten lampa för AAA batterier liggande. Inköpt på DealExtreme.
  • En fästingsborttagare åkte också med.
  • Sedan la jag in ett förstoringsglas i kreditkortsmodell. Är det en sticka eller en fästing som ska tas bort är det en fördel att kunna se bättre.

Alla askarna till läkemedlen har jag givetvis inte stoppat in i kudden eftersom dom inte skulle få plats.

Det finns två olika orsaker till att jag stoppat i flera olika sorters värktabletter.
För det första är det inte säkert att den som behöver en värktablett tål vad som helst.
För det andra så kan man göra en ”cocktail” mot värk. Naproxen och Alvedon (men det här är inget man ska testa för att det är skoj).

Sen vore det bra med fler saker i kudden, men då riskerar den att bli en fotboll.

Som sagt är kudden den bästa jag hittat med tanke på storlek, pris, innehåll.

