Etiketter

,

Så kommer äntligen finansinspektionens (FI) förslag för åtstramningar på bostadsmarknaden.

FI skriver:

”FI föreslår därför att nya bolån med en belåningsgrad på över 70 procent ska amorteras ned med minst 2 procent av det ursprungliga lånebeloppet varje år. Lån med under 70 procents belåningsgrad ska amorteras ned med minst 1 procent per år till dess att belåningsgraden är 50 procent.”

Vidare så får man bara omvärdera bostaden vart femte år. Detta för att bromsa möjligheten att belåna upp på bostaden eller slippa amortera av på den.

I min värld (och världen utanför sverige) är det högst modesta krav. Det finns ytterst få länder som godkänner amorteringsfria lån.

Det är ett steg i rätt riktning och får när det slagit igenom stopp på den värsta bubbeleffekten, hoppas jag.
Bara det nu inte är för sent.

Bostadsbubblan var en av de punkter som jag såg/ser som en överhängande risk att starta en kollaps i det svenska samhället.

Ingrid Eiken är vd för Mäklarsamfundet och är givetvis negativt inställd till amorteringskraven. Hon ser stora problem för vissa grupper att kunna överbelåna sig.
Men hon talar i egen sak och kritiken ser jag som obefogad (förutom att hennes medlemmar tjänar mindre pengar)

Det lär bli ett prisras för bostäder i vissa delar av landet. Jag gissar att media kommer att gå i taket när dom upptäcker effekterna eftersom dom till viss del sitter i just dessa delar av landet. Dom riskerar nu att bli inlåsta i sina bostäder på södermalm i stockholm och ser sin ”förmögenhet” minska.

Jag tycker att förslaget är en bra början. Nästa steg vore att ta bort ränteavdragen.

