Etiketter

,

I dagsläget är risken att dö 100%, varken mer eller mindre.

Som man brukar säga, det enda som är säkert här i livet, är döden.
Det kan ske om 60 år eller 60 minuter. Ingen vet.

Så varför skriver jag nu om att riskgranska dödsfall?

Det handlar inte om en riskgranskning i egentlig mening, utan om att förenkla för alla när det inträffar.

En bra början är att fylla i Vita Arkivet som man hittar på Fonus hemsida.
Tyvärr är dokumentet ändrat sedan jag såg det senast. Det fanns fler uppgifter att ta ställning till tidigare. Däremot trycker Fonus hårt på att man ska boka tid och se över allting.
Man får tycka vad man vill om det, men det känns som att man har anpassat sig till försäljning snarare än rådgivning.

Dom punkter vita arkivet tar upp är vettiga, det är inte kul som efterlevande att behöva ta tag i såna saker under sorgearbetet.

Punkterna följer här:

  • Vem ska vara ansvarig för att ordna begravningen?
  • Är det okej med obduktion?
  • Vilken klädsel ska det vara under begravningen?
  • Hur ska kistan se ut?
  • Ska kistan vara öppen eller stängd?
  • Hur ska begravningsceremonin vara?
  • Ska minnesstunden utformas på något speciellt sätt?
  • Kremering eller jordbegravning?
  • Vilken gravsten vill jag ha?
  • Var vill jag bli begravd? (här kan man lämna önskemål, men det gäller att det finns plats om det är på ett annat ställe än bostadsorten)

En del av ovanstående punkter kan kännas löjliga att ta tag i. Men det underlättar för efterlevande. Så tänker man på dom ska man göra något åt det.

Sedan följer en lista som jag själv jobbat lite på, eller rättare sagt ganska mycket.

  • Lösenord! Vilka lösenord har jag och till vad? Själv har jag skrivit ner alla mina lösenord och var dom hör hemma. Det ligger i ett excel-blad som är krypterat. Det innebär att efterlevande har en möjlighet att stänga ner den här bloggen, facebook och allt annat som står i mitt namn.
  • Sedan gäller det alla försäkringar man har. I alla fall bör man skriva i vilket bolag man har försäkringar i, och vilket försäkringsnummer man har.
  • Vilka banker använder jag? Detta finns också nedskrivet. Dessutom har jag börjat skriva ner vad jag har i dessa banker. Inte summor, men om det handlar om fonder aktier eller vad det nu må vara.
  • Vilka fordon står man som ägare till? Lever man i ett förhållande lär det vara självklart. Men om någon släkting behöver ta tag i det här är det inte så säkert att dom vet. Det tar trots allt inte så lång tid att skriva ner dom detaljer som behövs.
  • Vilka lån finns? Är dom försäkrade så att dom makuleras i händelse av min död?
  • Testamente har inte jag skrivit. Det blir egentligen mer aktuellt om hela familjen stryker med samtidigt. Jag måste fundera på det.
  • Vilka fastigheter äger jag och äger jag hela? Om det finns flera delägare i en fastighet och en av delägarna dör. Då kan den som ärver sälja rubbet för att få ut sina pengar. Här bör man ha på pränt vad som gäller. Ofta är det en släktgård och det kan skapa osämja i släkten för lång tid framöver.
  • Till sist är det viktigt att skriva ner vilka saker som har ett värde. Möbler, silverbestick osv. Det är inte säkert att den som ska röja upp vet vad som har ett värde, eller ens orkar kolla upp det.
    Så att skriva ner dessa saker och varför dom är värda något ger en bra vägledning.

En bra början tycker jag!

Det lär dyka upp mer när jag jobbar med detta……

