Etiketter

Jag har suttit och funderat på vilka jobb som behövs, eller rättare sagt vilka kunskaper behövs om SHTF (shit hit the fan).

Typiska kunskaper som alltid behövs är hantverksyrken. Jag tänker på elektriker, snickare, mekaniker, målare och så vidare.

Sedan behövs givetvis brandmän, poliser och folk inom sjukvården.

Ingenjörer fyller också ett behov liksom folk inom industrin. Trots allt får man hoppas att vissa delar av industrin kan fortsätta även om sverige står inför stora problem.

Lärare behövs givetvis även om samhället har stora problem. Barn behöver ändå lära sig att räkna och skriva.

Grupper som jag ofta angripit är politiker och journalister. Men dom har också ett existensberättigande. Politiker skulle kunna få samhället att hålla samman och journalister behövs för att beskriva var vi är och vart vi är på väg. Information vill vi alla ha och speciellt när det är oroligt.

Bönder är i en klass för sig. Vi behöver alla äta. Det är synd att just bönder är den mest jagade arbetsgruppen vi har i sverige. Vi importerar idag ca 50% av vår mat och skulle transporterna sluta anlända börjar vi svälta nästan genast.

När jag nu radat upp vilka som behövs så borde det rimligtvis finnas yrkesgrupper som är ”onödiga”. Jag tänker på yrket, inte personen.

Genuspedagog, vad gör en sådan? Behövs dom överhuvudtaget idag? Behövs dom inte nu behövs dom definitivt inte om SHTF.

Aktiemäklare klarar vi nog oss utan, detsamma gäller husmäklare.

Försäkringsmäklare och telefonförsäljare får syssla med något annat.

Vi har en uppsjö av konsulter som sysslar med 5S och ”motivera personal” och allt möjligt konstigt. Jag köper inte riktigt att alla dessa skulle ha ett existensberättigande.

Till stor del är det folk med hög lön som kommer att vara onödiga om SHTF.
Spännande tanke!

