Etiketter

,

Jag får nu skämmas eftersom jag köpt en förfalskad Fällkniven F1 från kina. Till mitt försvar hade jag redan originalet.
Fällkniven F1 är klassad som överlevnadskniv eftersom den ska passa till det mesta och vara väldigt hållbar.

Anledningen till att jag köpte den var för att det dök upp många knivar på Tradera till bra priser.
Det lät för bra för att vara sant ”oanvänd F1 utropspris 1kr”. Att dom alltid var oanvända av någon som varit på FN-uppdrag och liknande verkade helt osannolikt.

Det finns massor av piratkopierade saker och knivar är bara en av dessa.
Bloggen Älgflugornas herre tog upp detta för några dagar sedan och gav mig idén att skriva det här. Han beskrev tydligt att det finns kopior i svenska butiker. Det här gör det väldigt svårt eftersom det är butikerna vi litar på.

Likheten vid första ögonkastet

Jag beställde en kniv från en Ali express. Nu är inte Ali express en butik utan en länk mellan konsumenter och butiker. Jag ska inte hänga dom på något sätt.

När jag fått hem kopian lyckades jag blanda ihop knivarna flera gånger. Så pass lika är dom i utseendet.IMG_5557

Den övre med zytel-slida är den riktiga från Fällkniven.
Den undre som har en läderslida är kopian från Kina.

Nu är det så att kopian inte riktigt passar i zytel-slidan. Båda passar förstås i läderslidan.

När jag väl hittade hur man skulle se skillnad på dessa knivar gick det bättre. Fällkniven har en bra förklaring på sin hemsida. Slipningen är den tydligaste skillnaden.IMG_5560

Här kan man se skillnaden på slipning som beskrivs på Fällknivens hemsida. Den vänstra är den riktiga.

Nu är det svårt att se på den här bilden (pga ljuset) men loggan finns på båda knivarna. Inte ens där går man säker.

Är det samma kniv. Det vill jag påstå att det inte är. Jag har ingen aning om vad det är för stål. Jag vet inte hur den är tillverkad. Jag vet inte mycket alls om den kina-tillverkade kniven. Men med tanke på prisskillnaden lär dom ha sparat in på en del saker.
Jag vet däremot att originalet är en bra kniv.

Akta er för kopior

Vad är det som hela tiden dyker upp på Tradera? Jag hoppas att det är äkta vara och inte kopior från Kina.
Är det kopior så har folk betalat alldeles för mycket! Priset på Tradera har många gånger hamnat på 600-800 kr vilket är ett bra pris för en ny F1a, men väldigt dyrt för en kina-kopia som ligger på 150-200kr inklusive frakt. Det ingår då en kopia på asken, givetvis på svenska.

Det som är tråkigt är när folk blir blåsta. Jag är övertygad om att det händer även om jag inte kan vara säker. Jag är inte sugen på att betala överpriser till en bedragare för att bevisa det.

Är då kopian helt värdelös?

Nej, den fungerar att tälja med. Jag har använt den några gånger men troligen skulle jag behöva slipa om den. Den biter inte riktigt ifrån.
Men jag förlitar mig inte på den kniven och den blir mest liggande i en låda. I klass med en morakniv tänkte jag skriva, men just en morakniv är trots allt min favorit.IMG_5562

Den här har jag inte haft så länge men jag gillar den verkligen. Inte blir jag ruinerad heller.
Framförallt behöver jag inte vara rädd för att tappa den, jag har råd med en ny.

En positiv sak som jag upptäckte när jag nu satt och sökte på Fällkniven F1 hos Ali express, minst en firma har börjat stämpla ”Made in China” på sina knivar.

Det gör det lättare att upptäcka förfalskningar.

