Etiketter

, ,

Jag har suttit och tittat på hemsidor från olika företag. Jag har inte sökt något speciellt utan mest ”surfat” runt.

Jag fastnade för hjälpmedlen att använda när man ska tända en eld. När jag var yngre tog man några träbitar från en tjärstubbe för att starta upp elden. Man använder inte den veden i en vedspis. Det är alldeles för mycket tjära i tjärved.
Tyvärr har dagens skogsbruk medfört att det är svårt att hitta tjärved. Träden fälls innan dom hinnerf självdö.

Då var det lite kul att hitta alternativ.
Tindersticks och Wetfire tinder pack, båda hos Outnorth.
Eller kul? Det var det fram till att jag såg priset. Det här är inte billiga saker utan rejält dyrt med tanke på hur enkelt det borde vara att tillverka något själv.

Tindersticks är tjärved till det fashionabla priset av 24:- för åtta stickor. Jag får nog fixa några stickor när jag hittar en tjärstubbe.

Wetfire tinder pack är konstgjord tjärved? Åtta bitar a fem gram styck kostar 149:-, ordinarie pris. Oooops…

Jag hittade en annan produkt som jag däremot tyckte var lite spännande.

Eldstartare Live Fire hos Survivalstore. Här får jag i alla fall med en smidig liten plåtask. Det som brinner ser ut som bomull i någon form av fett. Priset här är 84:-.

Om man på nätet söker på ordet ”fire starter” så hittar man beskrivningar på hur man gör hjälpmedel för att starta en eld.

Jag fastnade för den här sidan Wiki How.

Sagt och gjort.

Det behövs inte speciellt mycket för att tillverka några ”fire starter”

En kniv eller ännu hellre en sax.IMG_5541
Sugrör, något grövre.
Bomull
Vaselin (petroliumbaserad)
En tång (slippa bränna sig)
Tändare.
Pincett underlättar.

Klipp av sugröret i lämplig längd.IMG_5545
Nyp åt med tången med lite sugrör utanför.
Smält sugröret med tändare.
Nu finns det en bit sugrör som har den ena sidan försluten.

Smeta in en bit bomull IMG_5551med vaselin.
Tryck in bomullen med vaselin i
sugrörsbiten.
Torka ren sugröret.
Nyp åt den öppna sidan.
Bränn ihop för att försluta.

Det tog inte lång tid att göra ett tjugotal ”Fire Starter”. Kostnaden blir inte hög per styck, om man inte ska räkna på arbetstiden förstås.

Fast även om man räknar in den är det mycket billigare än att köpa.

Dom funkar alldeles utmärkt.

IMG_5554

