Etiketter

,

Jag köpte en jacka som jag ville använda när det är vinter men inte så kallt.

Det finns jättemycket att välja på. Den ena dyrare än den andra.

Men till slut bestämde jag mig för att skaffa en softshell jacka med många fickor, som den prepper jag vill bli.
Även här finns det en del att välja på.

Till slut fastnade jag för ROTHCO Special OPS Tactical Softshell Jacka Svart.
softshell-jacka-svart-rothco-1

Rothco är en producent av kläder och utrustning med tydlig inriktning på militärt utseende. Det får inte mig att backa eftersom militär utrustning ofta är genomtänkt. Men det beror givetvis i vilken miljö man rör sig.

Priset spelade definitivt in när jag valde den här! Jag skickade efter den från Armygross och fick den efter några dagar.

Jag valde en svart jacka eftersom det inte sticker ut så mycket. Men cardborren som sitter på båda ärmarna kunde jag vara utan. Det blir lite polis över det hela. Där ska man sätta märken på, jag vet ärligt talat inte vad jag ska sätta för märken där.

Det här är en softshelljacka som är vind och vattentät med utmärkt andningsförmåga, som det står på Armygross hemsida. Det är fleece på insidan vilket gör att jag inte svettas så mycket (det känns i alla fall inte)
Den är vindtät men jag vet inte om den är vattentät, ännu.

Hur är då jackan?

Den är av ett stretchmaterial som gör att man blir väldigt rörlig i den.
Det är en midjejacka som är väldigt vid. Jag kan gå upp många kilo och ändå ha den.
Det finns 2 stora bröstfickor, fast jag hade önskat att dom var något större. I dessa bröstfickor finns det 2 mindre fickor och en av dessa inbillar jag mig är pennficka. Men den är hälften så lång som en normal penna?
Den andra fickan är dubbelt så bred men också väldigt grund.

Det finns två små innerfickor, en på vardera sida om dragkedjan. Återigen undrar jag varför fickorna är så små. En normal plånbok får knappt plats.

På vänster arm finns det en ficka på underarmen och en på överarmen. I den övre av dessa fickor har jag min mobiltelefon som passar perfekt där. Nokia Lumia 1020.
På höger arm finns det en motsvarande ficka på överarmen.
I ärmsluten finns det kardborrestängning för att justera ärmvidden, men dessutom resår vilket gör att det sitter skönt runt handleden.

Det finns dessutom en stor ficka med dubbla dragkedjor längst ner på ryggen. Jag var skeptisk till den fickan när jag beställde jackan. Men den är riktigt användbar. När jag tar av mig handskarna för att göra något hamnar dom där.

Det är dragkedjor under armarna för att vädra ut värme. Jag skulle vilja att dom lagt en tygklaff över dragkedjan på insidan. Det blir obehagligt kallt om man bär kortärmat.

Sedan finns det en huva som är inrullad i kragen. Jag gillar när huvan finns i kragen.
Men inte på den här jackan. Det går inte att dra upp dragkedjan hela vägen, då skulle jag kvävas!
Det blir oerhört trångt.
Enda sättet är att ta bort huvan som sitter med en dragkedja eller låta huvan hänga utanför. Men då förlorar man vitsen med en inrullad huva.

Slutsats

Jackan är skön, men något vid för min smak. Jag är besviken på fickorna som jag tycker är för små.

Kragen med den inrullade huvan är direkt dålig. Det kan inte finnas någon med så smal hals.

Kvalitén känns bra så jag tror att den är hållbar. Den tål nog en hel del stryk.

Skulle jag köpa den igen? Jag tror inte det.
Kragen och fickorna talar emot jackan. Den är skön och man känner sig rörlig i den, men det finns andra jackor som uppfyller det kriteriet.

