Etiketter

Det har mer och mer uppmärksammats om prepping i svensk media. Det kan ha blivit mode av det hela.
Men jag hoppas att folk faktiskt har fått upp ögonen för vårat lands riskfyllda situation. Vi har skrotat alla beredskapslager vad gäller mat och bränsle. Vi kan inte försörja vårat lands befolkning om leveranser från andra länder stoppas.

Vårat försvar är skrotat, där fanns det tidigare tränat folk att tillgå när det blev stora proble. Även utrustningen fungerade alldeles utmärkt att använda vid problem. En bandvagn tar sig fram oavsett om det är krig eller fred.
Även hemvärnet har krympt radikalt. Ungefär en femtedel finns kvar idag jämföt med försvarets glansdagar.
Vi är också det land i västvärlden som har den snabbaste urbaniseringen. En sak kan vi vara säker på. När det brakar ihop är fallhöjden i storstäderna betydligt högre. Det är i storstäderna det först blir upplopp. Det är där maten först tar slut. Det är i storstäderna man inte har vedspisar och en egen brunn.
Landsbygden kommer att klara sig bättre. Där kan man ordna ved för att hålla värmen. Man vet hur man odlar potatis.
Och det viktigaste av allt, man känner sina grannar.

Om prepping har blivit mode är bara positivt. Det kanske får några fler att öppna ögonen och i alla fall tänka tanken att vi kan få problem inom en snar framtid.
Och tanken är det första steget…..

Vad är en prepper?

Ställer man den frågan till tio olika personer får man sannolikt tio olika svar. Förhoppningsvis kommer två av svaren att vara ungefär så här:

Det korta svaret- Någon som förbereder sig för att klara av framtida katastrofer.

Det längre svaret- Någon som tänker utanför boxen, i varje situation.

  • Dom är krismedvetna och utvärderar situtionen vid varje tillfälle.
  • De har en beredskapsplan för varje tänkbar situation. Från vad de ska göra om dom får en förkylning till hur man överlever om SHTF (shit hit the fan).
  • Dom fyller på mat med lång hållbarhet och vatten, första hjälpen och medicinsk utrustning.
  • De lär sig färdigheter i överlevnad och övar dessa regelbundet.

Att förbereda sig för olika katastrofer är något vi alla tänker på ibland. Men en prepper går ett steg längre (ibland flera).
En prepper har en plan.
En prepper tänker också utanför boxen. Egna lösningar på eventuella problem som kan inträffa.

Alla preppers är inte ”doomsday preppers” som väntar och förbereder sig på en fullständig katastrof.
DoomsdayPreppers
Alla tror inte på zombier. Men zombier brukar användas som en metafor om den totala kollapsen.

Inom vissa kretsar företrädesvis i USA finns det grupper som bygger skyddsrum och fyller dessa med mat som har 25 års hållbarhet.
Dom lagrar vapen som räcker för att starta mindre krig.
Men dessa är undantagen. Tyvärr är det dessa människor som media gillar att visa upp.

En ”normal” prepper är förberedd för strömavbrott, brand, snöstormar etc. Saker som alla borde vara förberedda på. Staten har inte det ansvaret, om nu någon trodde det.

Hur blir jag en prepper?

Jag har nog haft det med mig sedan barnsben. Är man uppväxt på ”landet” vet man att strömavbrott inträffar. Man vet också att det kan vara så dåligt väder att det är omöjligt att åka och handla.
I dessa fall måste man vara förberedd. Det är en del av vardagen.
Fast det kallades inte att vara en ”prepper”, det kallades ”vardag”.

Vad kan hända?

Det första man behöver göra är att rada upp alla tänkbara och otänkbara katastrofer som kan inträffa.
Nu är vi inne på första steget i en riskgranskning. För det är vad prepping handlar om, riskgranskning.

  • Vilka naturkatastrofer kan inträffa i området där jag bor?
  • Vad tror jag om ekonomin, kan det bli en ny krasch?
  • Vad händer om internet slutar fungera under en lång tid?
  • Strömavbrott, hur stor är risken?
  • Kan vi dras in ett krig?
  • Kommer vi att drabbas av fler terrorattacker?

Det här är bara några exempel. Beroende på vem man frågar så kommer det att dyka upp andra saker folk är oroliga för. Det finns många bra siter att läsa om vad man ska preppa för. Men det är bara jag själv som kan förbereda mig för mina risker. Jag har inte samma faror i min vardag som en amerikan, ryss eller sydafrikan.

Störst risk

Nästa steg bör vara att riskgranska varje hot med tanke på tid och konsekvens.
Vi använde en riskmatris som gav varje hot en poäng.650px-Risk_Matrix
Om det är en stor risk att det det inträffar och konsekvenserna blir katastrofala blir det en hög poäng. Vi la också till ytterliggare en parameter.
– Hur lätt är det att åtgärda.

Sunt förnuft bör givetvis användas. Zombie-attacker är mycket värre än en brand hemma, om vi pratar konsekvens.

Men risken att zombier helt plötsligt står och knackar på dörren är obefintliga. Vilket gör att brand är det som vi ska fokusera på. I valet av dessa två hot i alla fall.

Listan blev enligt följande Hoten i vår vardag

 Förebyggande åtgärder

Det bästa är att stoppa problemen innan dom ens dykt upp. Läckande tak är lämpligast att täta innan det börjar regna.
Om det går att förebygga beror på. En brand kan till exempel förbyggas genom att man inte röker i sängen, om man nu har den lasten. Vanligaste dödsorsaken vid bränder i hemmet!
Att sluta röka ger dessutom 10 extra år att leva. Där ska man börja om man nu vill vara en prepper.

Att förebygga hot handlar oftast om sunt förnuft.

Men ett sätt att förebygga, är kunskap.

  • Lära sig att använda en brandsläckare.
  • Lära sig att odla saker. Svenskar är idag skrämmande dåliga på detta. Kunskapen försvann bevisligen på två generationer.
  • Lära sig att laga mat på ett spritkök. Det är bra att ha ett hemma, faktiskt!
  • Tända en eld utan tändstickor och att bo ute i naturen under en period.

Den här listan går också att göra hur lång som helst.

Jag tror inte att alla kommer att springa ut i skogen om det samhälle vi har brakar ihop. Men vi kan vara tvungna att förlytta oss och därför behöver vi klara oss i skogen, i alla fall tills vi nått vårat mål.

Vi har lite tur eftersom vi har en vana att fjällvandra och bo i tält. Vi har all utrustning vi behöver och kunskap att använda den.

Utrustning

Detta är oerhört svårt område. Det finns lika många förslag om vilken utrustning man ska ha som det finns preppers.
Jag kommer att ta upp det här en annan gång.

Men grunderna för den utrustning man ska ha är vilka hot jag förbereder mig för.

Vad behöver jag för att klara av den brand som mitt förebyggande jobb inte klarade av att stoppa?

  • Brandvarnare för att upptäcka branden i tid.
  • Brandsläckare och brandfilt för att släcka branden.
  • Utrustning för att kunna utrymma min bostad.
  • En plan för att dyrbara och oersättliga saker ej blir förstörda.

Och så vidare…….

Bug Out eller Bug In

I det här fallet pratar vi om Bug Out, lämna det vi har och fly fältet.
Det kan vara en storbrand som hotar att ödelägga allt i sin väg.
Kraftiga skyfall med tillhörande översvämningar.
Krig eller upplopp.

I alla dessa fall gäller det ”hellre fly än illa fäkta”

När det sker måste man ha förberett sig för att det ska gå någorlunda smärtfritt. Vad ska jag ta med och vad ska jag lämna? Det mesta går faktiskt att ersätta.

Två saker bör vara förberedda BOB och BOL.

BOB

En förkortning av Bug Out Bag.

Om man måste fly från sin bostad är det här en väska/ ryggsäck som är färdigpackad och gör att man överlever i, låt säga tre dygn. Det beror lite på vad man har förberett sig för.
Även här finns det dom som bara har en ryggsäck och andra som har lådvis med utrustning reda att ta när det blir dags.

Vi har inga väskor packade. Jag har tänkt på det men ingenting är klart.
Jag kan ärligt säga att jag inte är riktigt klar på vad jag vill ha i en BOB.

BOL

Bug Out Location, om vi nu tar vår BOB. Vart ska vi ta vägen?

Till vår färdigställda BOL. Den plats som är förberedd som en säker tillflyktsort.
Det kan vara en sommarstuga dit man tänker sig att fly.
Det här bör vara en plats som har ett förråd av mat, vatten, läkemedel och annat som man behöver för att klara sig.
Man behöver tänka till här. Är den BOL jag åker till beroende av el för att jag ska få värme, vatten etc kanske det inte är helt rätt ställe. Speciellt om jag flytt på grund av ett längre strömavbrott där jag normalt bor.

Det behöver inte vara ett hus. Det skulle också fungera med en husvagn eller i värsta fall ett tält.

Vi har inte det här spikat heller. Puuuh….

Bug In

Det här är i princip motsatsen till Bug Out. Här bestämmer man sig för att stanna i sin normala bostad. Det är här man har lagrat all mat.

Vi är nog i Bug In läget just nu. Fast det är inte hållbart.

EDC

Every Day Carry. Det här är vad jag alltid bär med mig. Min EDC:

WP_20150114_12_15_20_Pro

Väskan är en mjuk kameraväska för en mindre kompaktkamera.
I den har jag lite plåster en liten ficklampa, kniv, tändare, penna, brännsadegel (röd förpackning).
Sen ligger det också ett multiverktyg modell kreditkort. Dock en kopia, inte den bästa kvalitén.

Den här lilla väskan får plats i fickan. Den är mindre än min plånbok eller telefon.
Just det, utanpå sitter det lite grönt snöre (paracord) och en kompass.

Jag kan också bära det här i fickan istället för min lilla EDC-väska.

WP_20150114_12_35_26_Pro

Det är en liten fällkniv, som är riktigt bra. SOG Flash 1.
En Mini Bic tändare.
Samt en liten ficklampa som tar både AAA-batterier och 10440 batterier. Bra ljus ur en sådan liten lampa. Men det blir mycket varm om man använder den ett tag.

Vi har som sagt inte kommit så långt. Men jag börjar få bra kläm på förkortningar.
Sedan så vet jag inte hur många som riskgranskar varje del. Överdrivet? Helt klart.

