Etiketter

,

Vi tog ett beslut om att se över vår möjlighet att klara katastrofer av olika slag.
Alla dessa ”hot” skall riskgranskas och givetvis åtgärdas.

Vi utförde en riskgranskning av vår lägenhet med tanke på brand. Det var ett stort antal punkter som dök upp och behöver åtgärdas. Jag som trodde att vi hade koll på allt!
Jag återkommer med hela riskgranskningen av brand.

Men det här är en av dom punkter som dök upp… Data, digital!

Idag har nästan alla ett stort antal digitala bilder.
Jag fotar i raw-format så varje bild jag tar är på drygt 20mb styck. Sist jag kontrollerade hur många bilder jag hade sparat, var det 55000 (fler idag). Dom flesta, men inte alla i raw-format.

Alla dessa bilder har jag på en extern hårddisk. Disken i min dator skulle aldrig klara av den mängden. Det här är nackdelen med att använda bärbara datorer.
Att använda en extern hårddisk gör att det går lite långsammare men det är inget som stör mig.

För några år sedan fick jag problem med den externa hårddisk där jag förvarade mina (då 11000) bilder. Det tog mig en hel dag att få liv i disken och ytterliggare en dag att flytta all data från den disken, till en nyinköpt.

Jag beslutade givetvis att ha 2 diskar. En som backup.
Med andra ord sitter jag idag med externa diskar. En inkopplad och den andra ligger i en låda.
Att disk nummer 2 inte är inkopplad beror också på en annan krash som jag haft. Den gången gick transformatorn sönder och det gick troligen ut 220v i datorn. Det märktes främst på smällarna när kretsarna exploderar. Låter lite som att poppa popcorn, ungefär samma frekvens också. Fast det luktar inte lika gott.
Det är här det kommer in att vi gjort en riskgranskning med inriktning på brand.
Vad händer om det sker en brand i vår lägenhet? Båda diskarna brinner upp och allt är borta.

Det finns en massa lösningar på det här.

  • Molntjänster. Tyvärr kostar det en del pengar och dom diskar jag har är på 1tb styck. Tyvärr snart fulla. Det blir en himla massa data som ska sparas i molnet.
  • En server på en annan plats. Det kommer att ta tid att sätta upp och jag måste ha någon jag känner som vill he den stående hos sig. Men helt klart något att tänka på.
  • Jag kan förvara disk nummer 2 hos någon annan. Skulle vara problemet med att kunna säkerhetskopiera när jag vill som talar emot. Klart enklaste lösningen i alla fall.

Jag inser att jag behöver en snabb lösning och det fick bli så här.

WP_20150114_12_08_54_Pro

Asken är inköpt på biltema och ska vara stötsäker samt vattentät. Det är den större versionen av dessa askar. Jag har inte testat hur stötsäker den är, men den känns rejäl.

Sedan ligger det en extern håddisk i lådan på 1tb med tillhörande kabel. Detta är min backup-hårddisk som jag har med mig i den ryggsäck som jag oftast bär med mig.

Jag har också lagt ner ett USB-minne på 128gb. Jag köpte minnet på Ali Express för runt 100kr.
På den här stickan (detta är också en backup) har jag krypterad information. Jag har samlat all digital information som jag tycker är viktig för att alltid ha den med.

Jag har använt TrueCrypt för att kryptera viktig information. Nu är detta inte en säker kryptering längre eftersom vissa statliga organisationer i USA har möjlighet att låsa upp krypteringen.
BitLocker verkar vara efterföljaren men jag har inte hunnit sätta mig in i detta ännu.

Jag håller på med en genomgång av mina analoga (papper) dokument. Jag ska helt enkelt skanna in viktiga papper och lägga dessa på stickan. Säkra upp vad jag har för att lättare återställa efter en brand.

Nu har jag fått några andra problem när jag försökte läsa äldre dokument på USB-stickan. Dom går inte att öppna! Jag vet inte om det är word som spökar eller om filerna är förstörda.
Nackdelen med att spara allt digitalt.

Ett annat jobb som också hamnar under samma område är att fota allt vi äger. I alla fall viktiga saker. Detta för att kunna bevisa för ett försäkringsbolag vad vi hade efter en brand.
Det är också till en stor hjälp vid ett inbrott. Polisen får något att jobba med.

För övrigt anser jag att all statlig media ska utlokaliseras.

