Etiketter

,

När jag startade den här bloggen var det för att jag själv skulle få lite drivkraft på min väg att bli en prepper. Bli en prepper kanske är fel ord, alla är preppers fast olika mycket.

Jag har läst massor av sidor på nätet, svenska och utländska. Det handlar mycket om utrustning och total samhällskollaps. Är man beredd på en samhällskollaps klarar man allt, brukar det heta.
Förvisso helt sant, men det finns en risk att man tappar bort saker på vägen. Saker man inte behöver när SHTF men som betyder väldigt mycket i det liv vi lever idag.

Jag har skrivit upp alla hot jag kunde komma på. Därefter rangordnade jag dessa hot efter konsekvens och hur troliga de är. Sedan la jag till en faktor som beskriver hur lätt det är att åtgärda. Detta finns i ett tidigare inlägg.

Jag började att riskgranska Brand. Dom självklara saker som dök upp var brandvarnare, brandsläckare etc. Givetvis hittade vi (hela familjen är involverad) andra saker som nödutgång/ utrymning och ett stort antal riskkällor.

Det som sedan dyker upp och inte är alldeles självklart är, vilka dokument måste jag skydda. Fotografier måste skannas in för att kunna flyttas enkelt (extern hårddisk)
Bara en sån sak som att kunna visa ett försäkringsbolag vad vi verkligen äger. Jag kommer att bli tvungen att fota allt och spara dessa foton på en plats som inte brinner upp.
Det här är ett arbete som kommer att ta tid och jag vet inte var det kommer att sluta.

