Etiketter

Det har blivit allt populärare att tala om preppers och survivalister. Antagligen på grund av det allt oroligare läget i vår omvärld. Det finns givetvis dom ”något överambitiösa” personerna som tror på världens undergång. Oftast i USA.
Alla är vi preppers i någon form. Från dom ovanstående som bygger kärnvapensäkra bunkrar med mat för flera år till dom som sätter upp en brandvarnare hemma.
Den som sätter upp en brandvarnare tror inte att det ska börja brinna. Den personen sätter upp brandvarnaren för att den är ”bra att ha, utifall att”.
Det här är själva kärnan för en prepper. Utifallatt!
Ingen prepper vill att det brakar ihop, men om det händer kommer dessa personer att klara sig bättre än andra. Det kan verka egoistiskt men är ett fritt val för alla.
Hur många har läst vad dom skriver på MSB? Det är den myndighet som har till ansvar att informera oss om vad som gäller vid en katastrof.
Det finns en sida som har mycket nyttigt för den som vill vara förberedd och vill veta vilket ansvar som ligger på er själva. http://www.dinsakerhet.se/

Ansvaret ligger hos er!
Det finns inga lager av mat eller bränsle. Kommunerna kan kanske skicka ut bilar med vatten. Om ni svälter eller inte vid en större katastrof, beror på er själva!
Länken här beskriver kortfattat vad som har hänt med totalförsvaret. Det sårbara samhället.

Så vad innebär det att vara en prepper för mig? Det handlar om självförtroende, att ha ryggen fri. Händer det något oförutsett har jag större möjlighet att komma ur problemet helskinnad.
Jag började fundera i dessa banor efter att ha läst en rapport där dom beskrev hur dåligt ställt det är i det här landet. Folk kommer att börja svälta inom några dagar.
Det här är min väg till förberedelse och förståelse.
Jag kopierar vad jag tycker verkar vettigt från flera håll. Kanske framförallt från den här sidan, http://swedishsurvivalist.egetforum.se/index.html.

